martedì, settembre 05, 2006

Iran e Giappone: Accordo sul Petrolio

Dal Sito della BBC del 3 Settembre, resoconto di un prospetto di accordo fra Giappone e Iran per lo sfruttamento di un nuovo giacimento.

Sembra che questo giacimento, "Azadegan" contenga 26 miliardi di barili di petrolio. La quantità è indubbiamente notevole anche se, messa in prospettiva corrisponde a solo un anno di consumo di petrolio mondiale

Si tratta poi di vedere come mai un pozzo così importante, un "pozzo gigante" ormai raro nel generale esaurimento, non sia stato messo in produzione ormai da molti anni.

In effetti, ci ricordiamo che la produzione di petrolio iraniana è tipicamente "heavy", ovvero petrolio pesante che richiede particolari trattamenti e dal quale non è facile tirar fuori carburanti. Questo, fra le altre cose, costringe gli iraniani a importare carburanti

Ci ricordiamo anche che la produzione Iraniana è calata bruscamente al tempo della cacciata dello Shah, nel 1979, e non mai più raggiunto i livelli di una volta. Sembrerebbe dunque che andare a sfruttare Azadegan sia un raschiare il fondo del barile. Secondo alcuni commenti, si tratterebbe di un giacimento di petrolio altamente solforato il cui sfruttamento sarà estremamente costoso e difficile; per questo gli Iraniani hanno avuto bisogno di capitali giapponesi

Da vedere come la cosa evolverà, ma è certo che Azedagan non potrà invertire la tendenza al declino della produzione petrolifera iraniana

______________________________________________________________

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/5309904.stm



Iran and Japan close to oil deal

Iran's nuclear row with the West has caused global oil prices to rise
Iran and Japanese firm Inpex say they are close to finalising a joint project to develop a big new Iranian oil field.

Both sides say they are less than two weeks away from final agreement over the Azadegan field, which is one of the world's largest untapped oil reserves.

Any deal will no doubt raise eyebrows in the US which wants sanctions against Iran due to Tehran's nuclear ambitions.

While Japan is totally reliant upon oil imports, Iran is the world's fourth largest crude producer.

Extensive oil reserves

The Iranian government and Inpex first signed an outline agreement over the Azadegan field in 2004, but they subsequently failed to reach a final agreement due to a dispute over the exact financial structure of the deal.

This impasse now appears to have finally been broken.

"An understanding has been reached and we can almost say that no dispute has remained on pricing," said Iran's representative to global oil producers group Opec, Hossein Kazempour Ardebili.

Analysts expect it will take $2bn (£1bn) to bring the field on stream.

Located in the south west of Iran, Azadegan is estimated to have reserves of 26 billion barrels of crude, and production could start in 2008.

The Japanese government is a major shareholder in Inpex.

Iran's ongoing dispute with the West over its nuclear ambitions have been a main factor in high global oil prices this year.

While Iran insists its simply wishes to develop nuclear power stations, the US and other nations fear Tehran wishes to build nuclear weapons.

Nessun commento: